Detta bör en cykelaktivist, en trafikplanerare och en ledamot i gatunämnden känna till om Gent.
Jag jämför också Gent (och ibland Leuven) med Uppsala.

Flandern är djupt förankrad i bilismen. Tweebruggenstraat får illustrera det pågående paradigmskiftet (även om trottoarparkeringen är ett undantag). Sedan 2017 är gatan enkelriktad för biltrafik (men inte för buss, taxi och cykel som synes). Den dubbelriktade cykelbanan övergår i en cykelväg i nästa kvarter, som sedan blir en cykelgata. (Cykelgata tillåter motortrafik). Samtidigt är det bilparkering på trottoaren utanför ett relativt nybyggt hus. Oförändrad gångbredd.
Jag har skrivit ett dokument Tips inför resa till Gent2025.
Se även tidigare artiklar om de många kraftiga effekterna som cirkulationsplanen innebar för Gent och Leuven:
Gent: Zoner gav bättre luft och framkomlighet i innerstaden
Leuven: Succé för Leuven zonplan 2016!
Hur knappt någon stanna och inte mer än tio sekunder i en sjuvägskorsning, youtube
Dokumentet om Gent: Tips inför resa till Gent 2025
Innehållsförteckning
LAGSTIFTNING OCH INVESTERING 2
BARRIÄRER I GENT 3
INVÅNARTÄTHET 3
RESEANDELAR 4
GATURUM 4
OMGJORDA GATURUM 4
KULTUR I GATURUMMET 5
TRAFIK 7
BESÖKS- OCH GENOMFARTSTRAFIK 7
GÅNGTRAFIK 7
CYKELTRAFIK 8
CYKELGATA 9
CYKELBANA – CYKELFÄLT – BYGDEGATA 9
BILTRAFIK 10
ENKELRIKTADE GATOR 11
INFARTS- OCH UTFARTSGATOR 12
KNIP FREDAR FRÅN GENOMFART 12
TRAFIKLJUS 13
VÄGMÄRKEN 15
KOLLEKTIVTRAFIKEN 16
WANDELBUS 16
BYGDEGATA FÖR BUSSTRAFIK 16
SPÅRVÄG 17
LINJENÄT 18
EGEN BANA ELLER SAMSAS? 19
JÄRNVÄGSSTATIONER OCH ANSLUTNINGAR 20
PARKERING 20
CYKELPARKERING 20
BILPARKERING 20
BILDELNING 21
PARK&RIDE 21
PARKERINGSHUS OCH BILGARAGE 21